سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموز نوشتن متون کوتاه و خوانا

شکل جمله در زبان فارسی امروزی، دچار تغییراتی شده است. مهم‌ترین علت آن کاهش مطالعه است. گاهی جملات دچار درازنویسی و ابهام می‌شوند که از مهم‌ترین مشکلات نگارشی در فارسی امروز است.

 

آموزش نوشتن جملات کوتاه و خوانا

پیچیده‌نویسی و طولانی کردن جمله‌ها به بخشی نانوشته از آیین نگارش اداری تبدیل شده است. به کار بردن عبارت‌ها و افعال طولانی و آوردن جمله‌های معترضه سبب درازنویسی در جملات شده است.

اگر برای درک معنی و فهمیدن یک جمله باید دو یا چند بار آن را بخوانید، یعنی باید آن مطلب نیاز به دوباره‌ نویسی دارد؛ یا باید آن جمله را به دو یا چند جمله کوتاه و رسا تقسیم کرد. یکی دیگر از مواردی که نشان می‌دهد یک جمله دچار اطناب شده، آن است که برای خواندن آن نیاز به نفس‌گیری مجدد داشته باشید.

اگر به متون نثر گذشته نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که جملات کوتاه، با افعال متعدد و پی در پی به کار می‌رفتند؛ اما امروزه جمله‌ها بلند شده اند. مواردی مانند پرگویی، شاخ و برگ دادن به یک موضوع، به کار بردن عبارت‌ها و افعال طولانی و آوردن جمله‌های معترضه سبب درازنویسی در جملات شده است.

حذف یا جایگزینی جمله‌های عاطفی، معترضه، تفسیری و بدلی

اگرچه جملات عاطفی، معترضه، تفسیری و بدلی گاهی باعث غنای متن می‌شوند، اما اطناب ایجاد می‌کنند که می‌تواند از سادگی و روانی مطلب بکاهد.

برای رفتن به دماوند که بلندترین قله ایران است و در نزدیک روستای ما قرار دارد، از هیأت کوهنوردی که در آن عضو هستم، و اعلام کرده بود وسایل را در اختیار اعضا می‌گذارد، وسایل لازم را گرفتم.

کوه دماوند، بلندترین قله ایران است و نزدیک روستای ما قرار دارد. من عضو هیأت کوهنوردی هستم و چون اعلام کرده بود تجهیزات را برای صعود در اختیار اعضا می‌گذارد، وسایل لازم را گرفتم.

در مثال بالا، جمله‌های معترضه را از داخل جمله اصلی بیرون کشیده و پیش از آن آورده ایم.

آموزش نوشتن متون کوتاه و خوانا

https://typeo.top/blog/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d9%86-%d9%85%d8%aa%d9%88%d9%86-%da%a9%d9%88%d8%aa%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7/