سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده صحیح از افعال «گذاشتن» و «گزاردن» و تفاوت کاربرد آن ها

شما هم همیشه در مورد استفاده صحیح از گذار و گزار دچار اشتباه می شوید؟ در تست های کنکور هم این افعال برای شما مشکلات املایی درست می کردند؟ چطور می توان یک بار برای همیشه استفاده صحیح از دو فعل گزار و گذار را یاد گرفت؟ ساده است! فقط کافیست این مقاله را مطالعه کنید.

 

برای بسیاری از ما، تشخیص اینکه این دو فعل را در چه جاهایی باید استفاده کنیم، کمی سخت است. از آنجایی که معانی این افعال هم بسیار به هم نزدیک است، کار کمی سخت تر شده و در نوشتن آن ها شک می کنیم. اما خب تنها راه تشخیص کاربرد صحیح دو فعل «گذاردن» و «گذاشتن» هم از طریق همین معانی آن ها است وگرنه باید تمام شکل های متفاوت این دو فعل را به خاطر بسپاریم که یک کار تقریباً غیر ممکن است و شاید چندین فعل از دو واژه هم آوا وجود داشته باشد و ما نمی توانیم شکل نوشتاری تمام آن ها را حفظ کنیم. در این مقاله از تایپو، می خواهیم تا با در نظر گرفتن معانی متفاوت این دو فعل و کاربردهای مختلف آن ها، ببینیم شکل صحیح استفاده از افعال «گذاشتن» و «گزاردن» به چه شکل است؟ پس لطفاً با ما همراه باشید.

اختلاف معانی افعال «گذاشتن» و «گزاردن»

همانطور که گفتیم، یکی از بهترین راه های تشخیص استفاده درست از این افعال، توجه به معنای آن ها است. این روش نه تنها برای دو فعل «گذاردن» و «گذاشتن»، بلکه در مورد تمام نمونه های مشابهی که تا حالا بررسی کرده ایم هم جواب داده است. این دو فعل که از ریشه های مختلفی هستند، معنای متنوعی هم دارند که استفاده از آن ها بستگی به معنی مورد نظر شما دارد.

فعل «گذاشتن»، معنای مختلفی از جمله؛ قرار دادن، ترک کردن، اجازه دادن، عبور کردن، جا دادن، وضع کردن و موارد این چنینی دارد. در ادامه و با ذکر مثال های بیشتر، کاربردهای مختلف این فعل را بهتر بررسی می کنیم.

فعل «گزاردن»، معانی متنوعی مثل؛ بیان کردن، پرداخت کردن، انجام دادن، به جا آوردن، رساندن و تبلیغ یک پیغام، ترجمه و یا تعبیر کردن، و تمام معانی از این دست را شامل می شود.

گذار،گزار کدام درست است؟